tisdag, januari 10, 2012

Den onda moderna människan


Den onda moderna människan

Ulf Ekman uttrycker i dagens andakt på Livets ords hemsida sin människosyn. En ganska tragisk sådan får man väl säga.

Den riktar sig, antar jag, främst till troende som skrämselpropaganda. Nu ska du tro på vår gud annars är du ond. Våga inte något annat.

Antar att alla som inte tror på den abrahamitiska guden är de som egentligen åsyftas i Ulfs text, det inkluderar rimligtvis då även Dalai Lama. Dalai Lama och den tibetanska buddhusmen är inte direkt vad jag förknippar med ondska och mörker (nu gjorde jag förvisso en halmgubbe för att illustrera min poäng).

Som ateist så tycker jag inte det är särskilt rationellt, att åberoba en fiktiv kompis för att kunna ta rätt beslut i livet och kunna visa medkänsla och skilja på rätt och fel. Moral är inget som är sprunget ur religion det är en produkt av evolutionen och finslipas genom uppfostran och sociala normer.
Ulf gör dessutom anspråk på moralen för kristendomens räkning.

Jag tycker det är lite skrämmande, med en sådan syn på omvärlden! Är de något som delas av alla inom livets ord?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar