tisdag, januari 17, 2012

Pyramidspel och bedrägliga metoder.


Med anledning av Charmkvarks (@charmkvarks på twitter)  utmärkta inlägg på http://skepchick.se/2012/01/17/kyani-pyramidspel-och-bluff/ tänkte jag beskriva några av de bedrägliga metoder som används i flera MLM-sammanhang i form av min egna upplevelse.

Detta hände någonstans i början på 2000.

En bekant i släkten ringde, han hade något väldigt viktigt, en ”spännande affärsmöjlighet” att visa och undrade om han fick ta med sig en ”vän” för att presentera detta.

Eftersom vi har en bra relation och han var så entusiastisk så tänke jag att, ok, det kanske är nåt bra. Man vill ju inte gärna säga nej i detta läget, vilket naturligtvis är en medveten strategi.
Obehagskänlorna kom krypande och pockade på uppmärksamhet lite senare så jag ringde för att  avboka, varpå jag lockades med lite varuprover till ett värde av nån hundring – ok, det kan väl aldrig skada tänkte jag men ville ändå veta lite mera. Så jag frågade vad det gällde, men fick bara svaret att det är en affärsmöjlighet och chans att tjäna stora pengar. Han ville inte avslöja något i förväg.

Vi bestämde att han skulle komma till helgen.

Så kommer då dagen.  Min bekan kommer med sin vän. Vi sätter oss ner i köket.  Vännen, som vi kallar ”S”, inleder med lite vardagssnack - fint hus, trevligt område, vad har du för drömmar, vill du tjäna pengar utan att anstränga dig?  Tack, tack! Jo, klart jag vill tjäna pengar utan att anstränga mig.

S plockar upp lite varor och presenterar Nature’s Owns sortiment,förklarar  varför produkterna är värdsbäst och att de säljer sig själva i princip. Min bekant är tyst under hela presentationen.

Någonstans här börjar en klocka att ringa.

S fortsätter och presenterar upplägget, jag kan teckna mig för ett abonnemang där jag får välja en massa produkter för XXXkr per månad eller så kan jag bli distributör och värva egna kunder. Det är naturligtvis som distributör man kan tjäna pengar. Klart jag skulle bli distributör, min bekant hade ju berättat hur driftig och smart jag är. Självklart skulle jag se affärsmöjligheten här.

Här flikade min bekant, som vi kallar ”A”, in och berättade om MLM-eventet han hade varit på, toppsäljarna hade fina bilar och åkte på fina semesterresor sommar och vinter. Han berättade om coacherna och hur man kunde maxa sin försäljning.  Allt var guld och gröna skogar, det gick helt enkelt inte att misslyckats om man hade viljan.

Allt var väl regisserat.

Mina varningsklockar hade börjat ringa redan när S hade börjat sin svada om produkterna. Nu ringde de så högt att grannen borde höra.

Jag började ställa lite kontrollfrågor – hur kunde man tjäna pengar på att värva, hur många skulle man värva, hur mycket tid skulle man vara tvungen att lägga på detta?  Vad ligger det egentligen för pengar i detta.
Jo, det krävs ju ett par stycken och att de i sin tur blir distributörer värvar fler. Jo, klart man var tvungen att ligga i lite inledningsvis – men sen så, då skulle kulorna rulla in, 50.000kr i månaden är lätt att komma upp i
.
Ok, men vad händer om alla tackar nej?

Närå, produkterna är så bra och du får med dig en coach de första gångerna samt det finns möjlighet till träning av erfarna ledare/coacher. Kort sagt, lyckas du inte är det fel på dig –produkterna är ju så jäkla bra.
Jag frågade efter varuproverna jag skulle få. S berättade att jo, men då var jag tvungen att teckna ett abonnemnag. Jag frågade om han visste betydelsen av ”gratis”. Han replikerade snabbt att inget är gratis.

Jag meddelade att jag  ändå ställer mig tvivlande till upplägget och inte var intresserad över huvud taget.  Struntar i varuproverna.

Då mörknade S och frågade om jag var ointresserad av att nå mina drömmar och tjäna pengar – han trodde ju  jag hade lite driv.  Omställingen är omedelbar.

Nu började det kännas obehagligt. Han hade ju kommit hit och engagerat sig, nu vill han lite engagemang från mig. Min tid och engagemang talades det inte om

Jag meddelade att, nu tyckte jag detta liknade lurendrejeri och att jag inte ville vara med. Dags att avluta nu.
S tackade för tiden (med spelad artighet).  A såg förlägen och skamsen ut. De åkte.

A ringde dagen efter och frågade igen om jag inte var lite intresserad? Nä, jag har redan ett jobb. Produkterna kanske är bra men jag orkar inte engagera mig. Han tog aldrig upp frågan mer.

Dock så fortsatte han att berätta om MLM-träffar och –fester, hur inspirerande de var. Hur mycket pengar de (andra) tjänade. Han hade en bild på en fet BMW med sig i plånboken som motivator (man skulle tydligen ha sånt enligt coacherna). 

När jag fyllde år fick jag en bok av A skriven av ”Napoleon… någonting” som handlade om positivt tänkande. Boken innehöll en mängd anekdoter om människor som tänkt sig friska från cancer och andra dumheter.

Jag brukade kontra med frågorna hur mycket han tjänat, när kommer pengarna ,var är BMW:n?
Det tog väl nåt år innan han insåg att det var lönlöst. Inga i släkten köpte några produkter och ingen distribuerade heller – Tack och lov!

Nature’s Own säljer/sålde? Hygien, smink och hälsovårsprodukter.  Dyrt. Lite hokuspokus blandat med ”naturligt”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar